welke lichaamsdelen raken het vaakst geblesseerd?

De verschillende sporten die we in Nederland kunnen doen zijn niet al te zuinig op blessures. Uit een rapport van VeiligheidNL blijkt dat tussen mei en december 2017 naar schatting 2.800.000 sporters het laatste jaar geblesseerd zijn geraakt. Bovendien zijn deze sporters niet eenmalig geblesseerd geraakt, meer dan drie miljoen blessures zijn er opgelopen onder sportend Nederland.

Blessures in ons kikkerlandje

Waar voetbal helemaal in is en veel mensen wel een balletje kunnen trappen, staat voetballen ook bovenaan de lijst met blessures, goed voor wel 29% van alle opgelopen blessures. Maar niet alleen voetballers zijn te dupen van een verzwikte enkel of gescheurde hamstring. Ook hardlopers zijn doodlopers met de verantwoordelijkheid voor 18% van het aantal blessures in Nederland.

Fitness is tegenwoordig een sportvariant dat miljoenen Nederlanders als sport beoefenen. Maar of dat zonder pijntjes gebeurd is maar de vraag. 15% van de blessures in Nederland vind je terug in de sportschool en dat nog met duizenden personal trainers in ons kikkerlandje……
De geblesseerde sporters zijn eerder van het mannelijke geslacht dan het vrouwelijke. Maar de leeftijden verschillen echter enorm. Tussen 18 en 54 jaar vind je het hoogste percentage blessures.


Een sportblessure ontstaat meestal als gevolg van een onjuiste trainingsopbouw, overbelasting of het gebruik van verkeerd materiaal zoals verkeerde sportschoenen. Ondanks dat er veel sportverzorgingsproducten zijn die blessures verlichten, verhelpen en voorkomen zijn er drie blessures die de sporter niet onbekend is.

Knieblessure geblesseerd

Veruit de meeste blessures die opgelopen worden tijdens het sporten zijn knieblessures. Een beschadiging van de meniscus of de kruisbanden, maar ook een springers- of lopersknie komt vaak voor. Wielrenners en hardlopers hebben vaker te kampen met knieproblemen. Ook sporters die vaak springen tijdens het sporten, zoals bij volleybal of basketbal zijn regelmatig te dupe van beschadigingen aan de knie.

Acute knieblessures ontstaan vaak als het gevolg van een vreemde, onnatuurlijke of ongecontroleerde bewegingen. Maar ook een nare botsing of een val kan soms leiden tot vervelende gevolgen voor je knie.

In de meeste gevallen zijn de meniscus of de kruisbanden het slachtoffer. Maar een knieblessure kan ook vanuit overbelasting komen. Bijvoorbeeld bij extreem overgewicht of doordat de knie voor een lange duur heeft moeten presteren en schokken heeft op moeten vangen. Toch zie je de meeste blessures aan de pees van de grote strekspier in je knie, aan de meniscus of rond de knieschijf.

VOORKOMT.VERLICHT.VERHELPT

VOORKOMT.VERLICHT.VERHELPT

Sportverzorgingsproduten

VOORKOMT.VERLICHT.VERHELPT

Sportverzorgingsproduten

Verzwikte enkel

Genoeg over blessures aan de knie. Ook de twee enkels die je overal mee naartoe neemt kennen genoeg blessures. Nu is het een bekend fenomeen dat de enkel kan verzwikken. Bovendien komt een verzwikte enkel het vaakst voor in de categorie: blessure enkel.

Bij sporten waarbij snel gewend en gekeerd wordt zien we dit het meest voorkomen. Dit zijn sporten als volleybal, zaalvoetbal en hockey. Helaas krijgen deze sporters weleens te maken met blessures aan de enkel. Maar deze blessure ontstaat ook regelmatig wanneer er niet gesport wordt, zoals in het dagelijks leven bij onverwachte bewegingen of een nare val.

Bij enkelblessures gaat het meestal om een verzwikking. Dit is een uitrekking van de spieren en pezen. In enkele gevallen zijn de enkelbanden zelfs ingescheurd of afgescheurd. Het gevolg hiervan is een zwelling/verdikking aan de binnenkant of aan de buitenkant van het enkelgewricht. Wanneer dit voorkomt kan dit direct behandeld worden met een verkoelend product, zoals de Cool Gel van Dermaplast Active.

BLESSURES VOORKOMEN MET EEN WARMING-UP

Trek jij ook weleens aan zware gewichten of stap je eens op de loopband? Met krachttraining kan je spieren goed versterken, maar ook nek- en rugklachten veroorzaken. Sporten met hockeysticks en racefietsen zijn ook bekende locaties van nekklachten, dan wel niet klachten aan de rug.

Het verrekken van je spieren in de onderrug gebeurt regelmatig tijdens fitness, hockey of wielrennen. Wanneer je echt net pech hebt kan een blessure in de onderrug gepaard gaan met blessures aan de nek of vervelende nekklachten.

Tijdens het fietsen en zeker tijdens mountainbiken merk je dat men vaak voorovergebogen op de fiets zit. Handig wanneer je wat schokken wilt opvangen, maar de onderrug vindt dat wat minder prettig. Een goede stabiliteit en voldoende kracht in de core van het lichaam is ter preventie van blessures essentieel.

Voor alle geblesseerd lichaamsdelen

Sportmassage is een manier om het herstellen van je spieren te bevorderen, voor en na het sporten. Naast een warming-up kun je er ook voor kiezen om een pre-activiteit massage te nemen om je lichaam voor te bereiden op een sportprestatie. Ook kan naast een cooling-down, een post-activiteit massage helpen bij het herstellen van de spieren na een inspanning.

Veel sporters blijven vaak te lang onnodig doorlopen met blessures en spierpijnklachten, omdat ze de ernst er niet van inzien. Hoe klein de klacht of blessure ook is, het kan pezen, gewrichten en spieren flink beschadigen. Waardoor je klachten kunnen toenemen.

Stijfheid, pijn en vermoeidheid kunnen belemmerend werken bij het sporten of bij je werk. Het ondergaan van een sportmassage kan dus preventief werken om deze klachten tegen te gaan doordat de circulatie van het lymfestelsel verbetert en de afvalstoffen in je lichaam sneller verwijderd kunnen worden.

Contact

KS Medical Group

Neutronstraat 7-5, 9743 AM Groningen, Nederland

050-211 03 77

Fax:
087-7844994

E-mail ons:
info@ksmg.nl

Sluit Menu