Voetbal is een populaire sport, wat doet dat met de blessures?

Voetbal is de populairste sport ter wereld. Met Nederland heeft de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond) meer dan een miljoen voetballers die lid zijn bij een voetbalvereniging. Dezelfde voetballers staan wekelijks op het veld. Het is dan ook niet vreemd dat tijdens veldvoetbalactiviteiten, blessures ontstaan. In het rapport ‘Blessures door veldvoetbal’ van VeiligheidNL (2018) blijkt dat maar liefst 29 procent van alle sportblessures die in 2017 tijdens het sporten ontstonden, werd opgelopen door veldvoetballers. Daarnaast worden ook tijdens het hardlopen (18%) en de fitness (15%) veel blessures opgelopen. Ter illustratie zie hieronder een staafdiagram weergegeven door Leefstijlmonitor, VeiligheidNL i.s.m. RIVM en CBS, (2017):

 

Afbeelding 1: Sportblessures ontstaan voor 29% bij veldvoetbal, 18% bij het hardlopen en 15% bij de fitness.

VOORKOMT.VERLICHT.VERHELPT

VOORKOMT.VERLICHT.VERHELPT

Oorzaken van voetbalblessures

Hierboven werd een beeld geschetst met hoeveel blessures vallen per tak van sport.

Zie  hieronder een verdieping naar voetbalblessures.

In het artikel van ‘Alles over sport’ wordt in samenwerking met VeiligheidNL, Sportzorg.nl, & Kenniscentrum Sport & Bewegen (2019, 29 november) een aantal oorzaken van de voetbalblessures genoemd.

 

Voetbalblessures die voor behandeling op de SEH terechtkomen, ontstaan door:

  • Vallen 49%
  • Lichamelijk contact (trap/schop) 24%
  • Impact vanuit een bewegend object (vaak bal) 15%

 

Spelers op oudere leeftijd worden relatief gezien minder geraakt door bewegende objecten, maar vaker door lichamelijk contact.

De meest voorkomende voetbalblessures

  • Enkelblessures 26%
  • Knieblessures 21%
  • Blessures aan heup of bovenbeen 19%

Voorkom veldvoetbalblessures

Hieronder worden een aantal tips gegeven die jou in de toekomst kunnen helpen om  voetbalblessures te voorkomen.

  • Gebruik maken van professionele begeleiding (1 op 1)   die jou verder kan helpen op gebied van voetbal, fitness en/of loop & conditie;
  • Voorafgaand aan trainingen en wedstrijden starten met een goede warming-up;
  • Een geleidelijke trainingsopbouw;
  • Het verder ontwikkelen van je eigen voetbalvaardigheden en -techniek;
  • Het dragen van het juiste schoeisel, denk aan kunstgras/natuurgras;
  • Proberen consistent te blijven bewegen;
  • Toepassen van Cooling-down.

In het kader van blessurepreventie is het van belang om gedoseerd gebruik te maken van bovengenoemde adviezen.

 

 

 

Michael Haan, BALFIT

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Sluit Menu